CONSUMER SATISFACTION LEVEL ON THE PURCHASE DECISION OF BABAH KACAMATA COFFEE PRODUCTS IN SALATIGA CITY
Keywords:
CSI; Coffee ; IPA; Purchase DecisionAbstract
Coffee consumption in Indonesia is currently increasing due to changes in lifestyle patterns. Babah Kacamata Coffee is a local coffee that is well-known and a favorite among the people of Salatiga. This study aims to determine respondent characteristics, consumer decision-making process for purchasing Babah Kacamata Coffee, and the level of consumer satisfaction regarding the purchasing decisions of Babah Kacamata Coffee products in the city of Salatiga. The method used is descriptive quantitative with a survey approach. The sample in this study consisted of 60 respondents who are consumers of Babah Kacamata Coffee. Data analysis was presented using the Customer Satisfaction Index and Importance Performance Analysis methods. Based on the CSI analysis results, the level of respondent satisfaction in the very satisfied category was 85.04%. Based on the results of the IPA analysis, promotion media attributes and promotion quality attributes are in Quadrant I, six attributes are in Quadrant II, four attributes are in Quadrant III, and three attributes are in Quadrant IV. These results indicate that consumers generally feel satisfied with the Babah Kacamata Coffee product, but there are several aspects that need to be improved to achieve maximum satisfaction.
References
F. Agustiansyah, F. N. Apriliani, Penerapan Strategi Marketing Dalam Upaya Perdagangan Kopi Di Pasar Internasional, J. Pijar Stud. Manaj. Bisnis 1(3), 315–326 (2023).
A.M.M. Ibrahim, Analisis tingkat kepuasan konsumen terhadap kualitas minuman kopi arabika di Otten Coffee, J. Ilm. Mahas. Pertan. (JIMTANI) 1(1) (2021).
P. Kotler, K.L. Keller, Manajemen Pemasaran, 15th ed. (PT Indeks, Jakarta, 2016).
M. Sheehan, Strategi Pemasaran Sabi Coffee Space Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Coffee Shop Di Kota Langsa (Univ. Medan Area, 2023).
M.N. Pranata, A. Hartiati, C.A.B. Sadyasmara, Analisis kepuasan konsumen terhadap kualitas produk dan pelayanan di Voltvet Eatery and Coffee menggunakan metode Customer Satisfaction Index (CSI), J. Rekayasa Manaj. Agroindustri 7(3), 2503–488X (2019).
A. Asari, A.H. Arifin, M.A. Lubis, A. Ismunandar, A. Ashari, U. Agniya, W.A. Ayunda, G.N. Pramudyo, Manajemen E-Resource (Mafy Media Literasi Indonesia, 2023).
A. Suryana, B. Wijaya, Pengukuran CSI pada Industri Retail, J. Manaj. Pemasaran 16(2) (2022).
T. Handoko et al., Model CSI untuk UMKM F&B, J. Bisnis Kewirausahaan (2021).
E. Yulianti, T. Umbara, Analisis Kepuasan Pelanggan Terhadap Kualitas Pelayanan Dengan Metode Importance Performance Analysis, J. Teknoif 8(2), 78 (2020)
V. Wulan, Analisa Kepuasan Pelanggan Tenaga Kerja Alih Daya (Outsourcing) Pada Perguruan Tinggi Negeri di Surabaya, Master’s thesis, MMT-ITS, Surabaya (2014).
D. Arista, E. Dolorosa, Suharyani, Analisis Karakteristik Responden Kopi Bubuk Instan Indocafe Di Kota Pontianak, Universitas Tanjungpura Pontianak (2016).
C.D. Augusta, Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Pengambilan Keputusan Konsumen Dalam Memilih Coffee Shop (Studi Pada Konsumen Coffee Toffee Di Kota Malang), Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya (2018)
J. Rahhadiski, Analisis Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Coffeeshop Koplo Di Jakarta Utara, Bachelor’s thesis, Fakultas Sains Dan Teknologi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta (2020).
K. Setiaji, A.L. Fatuniah, Pengaruh Modal, Lama Usaha dan Lokasi Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Pasca Relokasi, J. Pendidik. Ekonomi Bisnis (JPEB) 6(1), 1–14 (2018).
S. Assaurii, Analisis Strategi Pemasaran Pembiayaan Murabahah Dalam Meningkatkan Jumlah Anggota (Studi Pada KSPPS BTM BiMU Bandar Lampung), Angew. Chem. Int. Ed. 6(11), 951–952 (2020).
S. Solikatun, T. Kartono, A. Demartoto, Perilaku Konsumsi Kopi Sebagai Budaya Masyarakat Konsumsi, 4(1) (2015).
D. Dwi Andini, G. Rachmawati, D. Kurniaty, Lingkungan Sosial dan Kepribadian Pada Pembentukan Perilaku Konsumen Terhadap Barang Mewah Dan Palsu, J. Bina Bangsa Ekonomika (2024).
E.A. Sekarningrum, Pengaruh Kualitas Produk Kopi, Lokasi, Suasana Dan Motivasi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Kopi Di Kedai Kopi Serab, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta (2023).
U.K. Lathifah, A. Silvianita, Loyalitas Pelanggan Kopi Kenangan dari Segi Pengalaman Pelanggan, Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Pelanggan (Studi pada Konsumen di Bandung), EKOBIS 24, 55–71 (2023).