PERAN INSTAGRAM DALAM PARTISIPASI POLITIK GENERASI MUDA DI PEMILU 2024
DOI:
https://doi.org/10.25157/moderat.v11i1.4050Keywords:
Political Participation, Social Media, YouthAbstract
Abstract
The engagement of younger generations in political matters is a frequent topic of discussion in society. Millennials and Generation Z are often perceived as showing limited interest in political life, which is evidenced by their lack of engagement with political issues, low trust in political institutions, and skepticism towards government and its officials. However, millennials in Indonesia have emerged as leaders in the extensive use of social media. Their participation in today's digital era offers millennials and Generation Z opportunities to engage in information dissemination and social interaction. This research aims to understand the behavior of young voters on social media, particularly platforms like Instagram, and to examine the impact of social media on their political involvement.
References
Saud, M., Ida, R., Abbas, A., Ashfaq, A., & Ahmad, A. R. (2020). Media sosial dan partisipasi politik pada generasi muda: perspektif indonesia. Jurnal Society, 8(1), 87-97.
Sihite, D. V., br Sembiring, E., Rachma, A., & Ivana, J. (2024). Media Sosial dan Pengaruhnya Terhadap Partisipasi Politik Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 100-103.
Pratama, P., & Yahya, A. (2023). Dinamika partisipasi politik kaum muda dalam platform media sosial instagram Sintesa, 2(01), 15-24.
Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 16(2).
Pratama, P., & Yahya, A. (2023). DINAMIKA PARTISIPASI POLITIK KAUM MUDA DALAM PLATFORM MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. Sintesa, 2(01), 15-24.
Juleha, J., Yuniar, J., & Marsuki, N. R. (2024). Peran Media Sosial Dalam Dinamika Opini Publik dan Partisipasi Politik Era Digital. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 38-45.
Sokid, S. (2023). Media Sosial Dan Partisipasi Politik Pemuda Dalam Pelaksanaan Tahapan Pemilu 2024. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(5), 1350-1355.
Sitorus, A. A., Fitri, Y., & Maharani, A. P. (2024). Komunikasi Digital di Instagram terhadap Peningkatan Partisipasi Milenial pada Pemilu 2024. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1782-1787.
Jauhariyah, N. Z., Ilham, M. L., & Rahmawati, N. (2024). Penggunaan Media Sosial dalam Kampanye Pilpres 2024 untuk Memperebutkan Suara Generasi Muda. Jurnal Politique, 4(1), 100-116.
Atmodjo, Tri, Juwono. (2014). Dinamika Partisipasi Politik Remaja Melalui Media Sosial. Dinamika Partisipasi Politik Melalu Sosial, 13, 281-295
Yovita Octafitria, (2018). Media Sosial Sebagai Agen Sosialisasi Politik Pada Kaum Muda. Universitas Indonesia
Tayibnapis, R. G., & Aladdin, Y. (2023). Analisis Bibliometrika Politik Identitas Anies Baswedan Pada Studi Media Komunikasi. COMMENTATE: Journal of Communication Management, 4(1), 36-44.
Jauhariyah, N. Z., Ilham, M. L., & Rahmawati, N. (2024). Penggunaan Media Sosial dalam Kampanye Pilpres 2024 untuk Memperebutkan Suara Generasi Muda. Jurnal Politique, 4(1), 100-116.
Fahruji, D. (2023). Pemanfaatan media sosial dalam kampanye politik menjelang Pemilu 2024: Studi kasus tentang akun media sosial partai politik dan politisi. JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 6(2), 118-132.
Azka, I., & Syahputra, I. (2023). Komunikasi Politik Capres Anies Baswedan Menuju Pemilu 2024 Melalui Media Sosial Instagram. J-IKA: Jurnal Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas BSI Bandung, 10(1), 37-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Moderat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Moderat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan © 2023 by Program Studi Ilmu Pemerintahan is licensed under CC BY-SA 4.0