PERAN INSTAGRAM DALAM PARTISIPASI POLITIK GENERASI MUDA DI PEMILU 2024

Authors

  • Natasya Aulia Universitas Wahid Hasyim
  • Yulita Nilam Fridiyanti Universitas Wahid Hasyim

DOI:

https://doi.org/10.25157/moderat.v11i1.4050

Keywords:

Political Participation, Social Media, Youth

Abstract

Abstract

The engagement of younger generations in political matters is a frequent topic of discussion in society. Millennials and Generation Z are often perceived as showing limited interest in political life, which is evidenced by their lack of engagement with political issues, low trust in political institutions, and skepticism towards government and its officials. However, millennials in Indonesia have emerged as leaders in the extensive use of social media. Their participation in today's digital era offers millennials and Generation Z opportunities to engage in information dissemination and social interaction. This research aims to understand the behavior of young voters on social media, particularly platforms like Instagram, and to examine the impact of social media on their political involvement.

 

References

Saud, M., Ida, R., Abbas, A., Ashfaq, A., & Ahmad, A. R. (2020). Media sosial dan partisipasi politik pada generasi muda: perspektif indonesia. Jurnal Society, 8(1), 87-97.

Sihite, D. V., br Sembiring, E., Rachma, A., & Ivana, J. (2024). Media Sosial dan Pengaruhnya Terhadap Partisipasi Politik Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 100-103.

Pratama, P., & Yahya, A. (2023). Dinamika partisipasi politik kaum muda dalam platform media sosial instagram Sintesa, 2(01), 15-24.

Setiadi, A. (2016). Pemanfaatan media sosial untuk efektifitas komunikasi. Cakrawala-Jurnal Humaniora, 16(2).

Pratama, P., & Yahya, A. (2023). DINAMIKA PARTISIPASI POLITIK KAUM MUDA DALAM PLATFORM MEDIA SOSIAL INSTAGRAM. Sintesa, 2(01), 15-24.

Juleha, J., Yuniar, J., & Marsuki, N. R. (2024). Peran Media Sosial Dalam Dinamika Opini Publik dan Partisipasi Politik Era Digital. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 38-45.

Sokid, S. (2023). Media Sosial Dan Partisipasi Politik Pemuda Dalam Pelaksanaan Tahapan Pemilu 2024. Journal of Comprehensive Science (JCS), 2(5), 1350-1355.

Sitorus, A. A., Fitri, Y., & Maharani, A. P. (2024). Komunikasi Digital di Instagram terhadap Peningkatan Partisipasi Milenial pada Pemilu 2024. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 1782-1787.

Jauhariyah, N. Z., Ilham, M. L., & Rahmawati, N. (2024). Penggunaan Media Sosial dalam Kampanye Pilpres 2024 untuk Memperebutkan Suara Generasi Muda. Jurnal Politique, 4(1), 100-116.

Atmodjo, Tri, Juwono. (2014). Dinamika Partisipasi Politik Remaja Melalui Media Sosial. Dinamika Partisipasi Politik Melalu Sosial, 13, 281-295

Yovita Octafitria, (2018). Media Sosial Sebagai Agen Sosialisasi Politik Pada Kaum Muda. Universitas Indonesia

Tayibnapis, R. G., & Aladdin, Y. (2023). Analisis Bibliometrika Politik Identitas Anies Baswedan Pada Studi Media Komunikasi. COMMENTATE: Journal of Communication Management, 4(1), 36-44.

Jauhariyah, N. Z., Ilham, M. L., & Rahmawati, N. (2024). Penggunaan Media Sosial dalam Kampanye Pilpres 2024 untuk Memperebutkan Suara Generasi Muda. Jurnal Politique, 4(1), 100-116.

Fahruji, D. (2023). Pemanfaatan media sosial dalam kampanye politik menjelang Pemilu 2024: Studi kasus tentang akun media sosial partai politik dan politisi. JIKA (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 6(2), 118-132.

Azka, I., & Syahputra, I. (2023). Komunikasi Politik Capres Anies Baswedan Menuju Pemilu 2024 Melalui Media Sosial Instagram. J-IKA: Jurnal Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas BSI Bandung, 10(1), 37-45.

Published

2025-02-28

How to Cite

, N. A., & Yulita Nilam Fridiyanti. (2025). PERAN INSTAGRAM DALAM PARTISIPASI POLITIK GENERASI MUDA DI PEMILU 2024. Moderat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 11(1), 269–276. https://doi.org/10.25157/moderat.v11i1.4050