PERBANDINGAN POLITICAL BRANDING JOKO WIDODO DENGAN MA’RUF AMIN PADA PEMILU 2019

Authors

  • Syifa Universitas Singaperbangsa Karawang, Karawang, Indonesia
  • Eka Yulyana Universitas Singaperbangsa Karawang, Karawang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.25157/moderat.v10i2.3665

Keywords:

Political Branding, Jokowi-Ma’ruf Amin, Presidential Election 2019

Abstract

Political branding is part of broader political marketing. Political branding is a way for politicians or political parties to build a public image of themselves to influence voters, gain political support and win elections. The urgency of the main problem in comparing the political branding of the two includes the combination of their contrasting characters and backgrounds, Jokowi is known as a popular and modern leader, while Ma'ruf Amin brings a religious and conservative image, this pair's attempt to overcome social polarization by offering a balance between modernization and traditions, responses to external challenges, such as globalization and the digital economy, Jokowi is more proactive and Ma'ruf Amin is more focused on maintaining national values, the potential for synergy and conflict in their leadership, which can affect the stability and effectiveness of government, the role of the media and perceptions public that greatly influences political image and election results.

References

Alfiyani, N. (2018). Media Sosial Sebagai Strategi Komunikasi Politik. Potret Pemikiran, 22(1).

Ardipandanto, A. (2019). Permasalahan Penyelenggaraan Pemilu Serentak Tahun 2019. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 11(11), 25-30.

Fadiyah, D., & Simorangkir, J. (2021). Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Membangun Citra Positif Presiden Joko Widodo pada Pilpres 2019. Journal of Political Issues, 3(1), 13-27.

Khatimah, H. (2018). Posisi Dan Peran Media Dalam Kehidupan Masyarakat. Tasamuh, 16(1), 119–138.

Lembaga Survei Indonesia (2019). Survei Elektabilitas Capres 2019. LSI.

Mulyani, R. (2021). Political branding Tsamara Amany Alatas selama masa kampanye pemilu legislatif 2019 di media sosial. LUGAS Jurnal Komunikasi, 5(1), 21-30.

Nugroho, R., & Syarif, M. (2019). Social media strategies in the 2019 presidential campaign: A comparative study of Joko Widodo and Prabowo Subianto. Journal of Political Marketing, 18(3), 273-292.

Pratiwi, M. A. A. (2020). Peran Media Sosial Dalam Meningkatkan Penjualan Online Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 3(2), 73–81.

Pusparimb, T. M., Djuyandi, Y., & Solihah, R. Strategi Pemenangan Jokowi dan Ma’ruf Amin dalam Pemilihan Presiden 2019 melalui Pencitraan Politik Jokowi And Ma'ruf Amin Winning Strategies In The Election Of The 2019 President Through Political Imaging.

Ramadhan, M. G. J. 2019. Efektifitas Sosial Media Instagram @Jokowi Dalam Membentuk Personal Branding Pada Kampanye Pilpres 2019. Universitas Muhammadiyah Tangerang 2(1).

Saputro, G. E., & Haryadi, T. (2018). Edukasi Kampanye Anti Hoax melalui Komik Strip. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, dan Periklanan, 3(02), 238-255.

Sudibyo, A. (2019). Political communication strategies of Ma'ruf Amin in the 2019 presidential election: A social media analysis. International Journal of Communication, 13, 4567-4586.

Sugiantoro, A., Ramadhan, M. G. J., Maajid, I. A., Hadiansyah, R., Nurmalisi, S. Z., & Shahreza, M. Efektifitas Sosial Media Instagram@ Jokowi Dalam Membentuk Personal Branding Pada Kampanye Pilpres 2019.

Suhudi, A. (2019). Analisis Tekstual Personal Branding Jokowi Menuju Pemilu 2019 Dalam Video Pada Channel Youtube Pribadi Milik Presiden Joko Widodo dan Channel Youtube “Kementrian Sekertariat Negara RI (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).

Sunarwan, W., & Surlia, S. P. (2021). Strategi Pencitraan Politik Capres Jokowi Melalui Instagram: Sebuah Analisis Konten Kualitatif. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 3(01), 18-33.

Tutiasri, R. P., Laminta, N. K., & Nazri, K. (2020). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bagi Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19. 2, 1–15.

Wirga, E. W. (2017). Analisis Konten Pada Media Sosial Video Youtube Untuk Mendukung Strategi Kampanye Politik. Jurnal Ilmiah Informatika Komputer, 21(1).

Published

2024-05-28

How to Cite

, S. S., & Eka Yulyana. (2024). PERBANDINGAN POLITICAL BRANDING JOKO WIDODO DENGAN MA’RUF AMIN PADA PEMILU 2019. Moderat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 10(2), 305–316. https://doi.org/10.25157/moderat.v10i2.3665

Issue

Section

Articles