Utilization of Museum Cipari Through Field trips for History Learning at SMAN 2 Kuningan
DOI:
https://doi.org/10.25157/jamasan.v1i3.5513Keywords:
Cipari Archaeological Museum, Field Trip, History Learning, historical material, historical awarenessAbstract
This study highlights the importance of history learning in building local historical awareness and motivating students to appreciate cultural heritage. The field trip method, where students learn directly at historical sites, is an effective strategy. The Cipari Archaeological Museum in Kuningan, a megalithic heritage site, offers valuable opportunities for meaningful, contextual history learning. This research aims to explore the museum’s history, describe its use through field trips for Grade X students at SMAN 2 Kuningan, and analyze student responses. Using a descriptive qualitative method, data were collected via observation, interviews, and documentation involving students, teachers, and museum staff. Results show that field trips increase students’ interest, understanding of local history, and active involvement compared to conventional classroom learning. Students engage more enthusiastically with the material, finding the experience concrete and memorable despite challenges like limited time and logistics. The study recommends that history teachers incorporate museum visits into their curriculum with careful planning and follow-up activities to maximize educational benefits.
References
Angita, D. P. ., & Ritonga, R. M. . (2025). Pemanfaatan Museum Mandiri sebagai Wisata Edukasi Pembelajaran Sejarah Perbankan Indonesia untuk Pelajar dan Mahasiswa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(8), 8969-8974. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i8.9353
Asmara, Y. (2019). Pembelajaran Sejarah Menjadi Bermakna dengan Pendekatan Kontektual. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 2(2), 105-120.
Hasanuddin, M. I. (2020). Pengetahuan Awal (prior knowledge): konsep dan implikasi dalam pembelajaran. Edisi, 2(2), 217-232.
Indrawati, M., & Sari, Y. I. (2024). Memahami warisan budaya dan identitas lokal di Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 18(1), 77-85.
Kurniati, P., Aprilia, B. K., Mulyati, H., Rostiani, R., & Nuralamsyah, I. (2025). Outdoor Learning Berbasis Kearifan Lokal di Candi Prambanan: Inovasi Pembelajaran PPKn Untuk Menumbuhkan Civic Culture Siswa. Citizen: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 5(5), 1241-1250.
Kolb, D. A. (2014). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development.
Kusuma, J. B., Fahrina, K., & Fadilla, T. N. (2025). Globalisasi, Warisan Budaya, dan Pariwisata:: Implikasi Terhadap Hubungan Antar Bangsa. Public Knowledge, 2(1), 66-96.
Lubis, M., & Harahap, S. (2025). Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila Dan Kearifan Lokal. Edu Publisher.
Mahfudin (dalam Sholihah, Utaya, & Susilo, 2016). Model pembelajaran experiential learning.
Masduqi, M. (2020). Menumbuhkan Karakter Peduli Sosial Melalui Kegiatan Ekstra-Kurikuler. MIYAH: Jurnal Studi Islam, 16(1), 94-117.
Muhammad Firnanda, Susanto, H., Abbas, EW, & Sriwati, S. (2024). Virtual Field Trip ke Museum Sumpah Pemuda dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 7 Banjarmasin: Karyawisata Virtual Museum Sumpah Pemuda dalam Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 7 Banjarmasin. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora) , 8 (1), 757–764. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i1.3671
Nugraha, R. A., & Faridatussalam, S. R. (2024). Penguatan Keterampilan Komunikasi dan Kerjasama Siswa Melalui Program Outbound pada Yayasan Nur Hidayah Surakarta Jawa Tengah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Inovasi Indonesia, 2(1), 101-108.
Nugroho, A. A. (2020). Peranan Museum Keris Nusantara Sebagai Media Pembelajaran Sejarah SMA di Surakarta. Candi: Jurnal Pendidikan dan Penelitian Sejarah, 20(2), 1-18. https://jurnal.uns.ac.id/candi/article/view/44777/28322
Radiallah, A., Wijaya, D. N., Hudiyanto, R. R., & Widiadi, A. N. (2024). Analisis Potensi Museum Batubara PT. Bukit Asam Tanjung Enim Sebagai Sumber Belajar Sejarah. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 174-185.
Ratnawati, S. (2017). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar (Studi Kasus pada SDN Unggulan Kuningan. Jurnal Penelitian Pendidikan 4(2).
Repository AMPTA. (2020). Strategi Pengembangan Wisata Pendidikan Situs Museum Taman Purbakala Cipari. Yogyakarta: AMPTA.
Rahayu, S., Salman, S. W., S. R., Pundung R, T. A., Nur, Y. M., & Meizara, E. (2023). Efektivitas Kegiatan Field trip Sebagai Metode Pembelajaran Di RUmah School Makassar. KHIDMAH : Jurnal Pengabdian Masyarakat.
Siregar, Z., & Alwina, S. (2023). Peran Pendidikan Sejarah Dalam Memperkuat Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Sintaksis, 5(1), 1-8.
Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun karakter bangsa melalui pembelajaran sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3). 313.
Sudarto, S., Warto, W., Sariyatun, S., & Musadad, A. A. (2025). Integrasi Pedagogi Reflektif dan Eco-Pedagogy dalam Konstruksi Kausalitas Sejarah: Membangun Kesadaran Nilai Lingkungan melalui Landscape Budaya dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak, 12(1), 213-236. http://dx.doi.org/10.25157/ja.v12i1.20669
Sudarto, S., Warto, W., Sariyatun, S., & Musadad, A. A. (2024). Refleksi Budaya dan Pendidikan Sejarah: Implementasi Problem Based Learning dalam Meningkatkan Pembelajaran Humanis Di SMA Cilacap. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 5(3), 843-860. http://dx.doi.org/10.25157/j-kip.v5i3.16491
Suleman, M. A. (2024). Meningkatkan keterampilan komunikasi siswa melalui penerapan experiential learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1530-1538.
Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru Dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi.
Tjahjopurnomo, R., Munandar, A. A., Perdana, A., Rahayu, A., & Gultom, A. M. (2011). Sejarah permuseuman di Indonesia. Direktorat Jenderal Kebudayaan.
Umkabu, T. (2023). Strategi Pembelajaran Experential Learning terhadap Peningkatan Akademik Siswa di SD Muhammadiyah Abepura. EDUKASIA Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 459-468.
Wahyudi, A. (2024). Kesadaran Sejarah Siswa SMA melalui Kunjungan Ke Museum Pendidikan Nasional UPI sebagai Sumber Belajar Sejarah. HISTORIA: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 7(2), 115-126.
Wasiso, A. J. (2021). Museum Mutatuli sebagai Sumber Sejarah Lokal Dalam Pembelajaran Design Thinking di Era Digital. Choronologia 2 (3).
Wicaksono, V. D., & Rahayu, S. (2025). FLIPPED CLASSROOM Strategi Inovatif Pembelajaran di Era Digital. Uwais Inspirasi Indonesia.
Yaparianus, Y. (2015). Pemanfaatan Media Sosial Facebook Bagi Mahasiswa Jurusan Ilmu Perpustakaan Fakultas Ilmu Budaya Universitas Lancang Kuning Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Lancang Kuning).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JAMASAN: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Sejarah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles published in JAMASAN: Journal of History Education Students are licensed under:
Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license allows readers and users to:
-
Copy, distribute, display, and adapt the work.
-
Use the work for any purpose, including commercial use.
Under the following conditions:
-
Attribution – Users must give appropriate credit to the original author(s) and the journal, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
-
No additional restrictions – Users may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Copyright remains with the author(s), while the journal retains the right of first publication.